Siste sjanse! Jubileumssalget vårt avsluttes snart!

Slipper løs det fulle potensiale for fart: Nike Mercurial Superfly V

Den nye Mercurial markerer en viktig utvikling i fotballskoens stolte historie. Den er lettere, sterkere, støttet opp av vitenskapen og bygget til å jobbe med foten for høyere fart under alle forhold.'' Jeongwoo Lee, Sjefdesigner i Nike Fotball.

Hvis det er en ting vi vet om Mercurial Superfly V, så er det at den er bygget for fart. For to år siden tok Nike fartsnivået til nye høyder. I dag lar de spillerne utnytte sitt fulle potensiale med den nye Mercurial Superfly V. Denne gangen har de gjort det med en mer helhetlig tilnærming, der hver eneste detalj er designet med fokus på ett mål: fart.

''Formålet med den nye Mercurial er å utfordre alle antagelser omkring fart, ved å kombinere forskning med design for å bygge den absolutt raskeste skoen i fotball'', sier Nikes sjefdesigner innenfor fotball, Jeongwoo Lee. ''Vi har designet denne fotballskoen som én helhet for å sikre at det er et ordentlig fartssystem der alle materialer bidrar til å gjøre det til den mest effektive pakke''.

En av de mest avgjørende elementer mot målet var å designe en ny anatomisk såleplate. Den nye Nike sålen er laget på bakgrunn av fotens naturlige konturer. Konstruksjonen som eliminerer det tidligere gap under foten gjør at foten kan bevege seg med skoen, i stedet for mot den. ''De fysioterapeuter vi har samarbeidet med mener at det vil redusere trykk og irritasjoner, samtidig som det sikrer deg mot uønskede bevegelser inne i skoen, for dermed å maksimere utnyttelsen av energi ved høyhastighets spill'', sier Lee.

Den nye Mercurial Superfly V er ikke tilgjengelig før i starten av Juni.

I tillegg til at den nye såleplaten, så har de laget en enkelt-lags ramme, noe som gjør at hele sålen blir 40% lettere enn den tidligere platen av karbonfiber. Likevel har design teamet forsterket platen, og gjort den mer responsiv.

Et annet viktig element for økt hastighet var en tilsynelatende motsigende en; å bremse. ''Det å ha selvtilliten til å stoppe på sekundet er et kritisk komponent i farten'', utdyper Lee. ''Hvis spilleren ikke er sikker på å kunne stoppe opp uten problemer, så vil man automatisk ta forhåndsregler i hastigheten, akkurat som hvis du kjørte bil''.

''Det kan sammenlignes med at jeg er en enkel og aggressiv spiller. Knottenes form minner meg om min holdning, og presterer veldig godt på banen.'' Cristiano Ronaldo, Real Madrid & Portugal.

Utviklingen av bremsesystemet resulterte i en del testing og design teamet utførte en virtuell Finite Element Analysis (FEA) test, som ga dem de vitenskapelige data til å identifisere hvilket mønster som er best for spilleren med fokus på fart, inklusiv lineære løp. De innsamlede data ble så testet på banen av Nikes elitespillere, for å sikre at konklusjonen stemte med virkeligheten. ''Alle knottene har samme form, men er plassert i forskjellige retninger - rett frem på hælen for å kunne bremse, og i vinkel foran på foten for fremdriv. Vi har også trekkraft der det pleide å være et åpent rom foran på foten, noe som vil resultere i en merkbar forskjell for spillerne''.

Den nye Mercurial Superfly V er ikke tilgjengelig før i starten av Juni.

Overdelen er også designet med tanke på fart. Nike har designet en overdel av Flyknit, som skal forbedre samspillet mellom skoen og ballen i høy fart. Ved å bygge videre på innsamlet data, så har Nike kommet opp med en Flyknit ''speed rib'' 3D struktur. Den hevede overflaten skaper friksjon mellom overdelen på skoen og ballen.

Denne speed rib er 1 mm. tykk på midten av foten, men øker til 2,5 mm. på fronten. Ut over å spille en rolle for den faktiske hastighet med ballen, så er dette skjelletet også designet for å gi farge i bevegelsen. Dette er noe som appellerer til alle Mercurial spillere der ute.

Hva syns du? Passer den nye Mercurial Superfly V til din personlighet?

Den nye Mercurial Superfly V er ikke tilgjengelig før i starten av Juni.